Powered By Blogger

Saturday 28 July 2012

Seni Bina Tamadun China


Taman Tiantan, Beijing (SENIBINA CHINA)

Taman Tiantan Beijing atau dikenali sebagai The Temple of Heaven Beijing merupakan kompleks bangunan untuk persembahyang kepada langit yang diadakan oleh maharaja-maharaja pada zaman purba yang skopnya paling besar dan dipelihara paling baik di China. Taman Tiantan terkenal dengan susunannya yang rapi, bangunannya yang ajaib dan hiasan pembinaannya yang cantik dan merupakan warisan seni bina bernilai tinggi dunia. Pada tahun 1998, Taman Tiantan disenaraikan sebagai Warisan Dunia.
Taman Tiantan mula dibina pada tahun 1420 dan terletak di sebelah selatan Kota Larangan atau dikenali sebagai The Forbidden City, iaitu istana diraja pada zaman dinasti-dinasti Ming dan Qing China. Keluasan Taman Tiantan mencatat 2 juta 700 ribu meter persegi dan merupakan 5 kaliganda daripada keluasan Kota Larangan Beijing. Sama seperti Kata Larangan Beijing, bangunan utama Taman Tiantan dibina sejajar dari selatan ke utara menurut garis tengah,bangunan-bangunannya sangat megah.

Orang China pada zaman purba menganggap langit berbentuk bulat dan bumi berbentuk empat segi. Berdasarkan fahaman itu, dua lapis tembok Taman Tiantan berbentuk bulat di sebelah utara sebagai lambang langit dan berbentuk 4 segi di sebelah selatan sebagai lambang bumi.
                                                                  
Bangunan-bangunan utama di Taman Tiantan seperti Dewan Qinian, Yuanqiu dan Qionghuangyu semuanya berbentuk bulat dan melambangkan langit.
Dewan Qinian merupakan tempat maharaja bersembahyang kepada langit mengurniai cuaca baik supaya mencapai hasil pertanian yang baik. Dewan yang berbentuk bulat itu setinggi kira-kira 40 meter dan garis tengahnya 32 meter. Dewan itu dibina dengan kayu dan atapnya mempunyai 3 lapis pinggiran. Di tengah dewan itu terdapat 4 batang tiang setinggi 20 meter yang melambangkan 4 musim setahun, di sekitar 4 tiang itu terdapat 12 batang tiang yang melambangkan 12 bulan setahun dan di luar 12 tiang itu terdapat pula 12 batang tiang yang melambangkan 12 masa sehari. Bumbung dewan itu disadurkan dengan emas, genting glaze berwarna biru di atap sangat indah. Dewan itu dibina di atas dasar batu putih halus berkualiti 3 tingkat yang tinggi sehingga menjadi lebih megah lagi.
Yuanqiu merupakan tempat maharaja mengadakan upacara menyembahkan langit. Ia merupakan satu pentas batu berbentuk bulat 3 tingkat. Berdiri di pusat pentas itu seolah-olah berada di tengah langit dan bumi yang bersambungan.
Huangqiongyu merupakan satu pekarangan yang dikelilingi oleh tembok berbentuk bulat. Seandainya bercakap dengan suara rendah di kaki tembok, orang yang berdiri di kaki tembok sebelah lain dapat dengar cakapnya dengan sangat jelas. Tembok itu dibina oleh tukang bina zaman itu berdasarkan ilmu vokal.

                     
Rekaan, perhitungan dan pembinaan bangunan berbentuk bulat adalah lebih rumit daripada bangunan berbentuk 4 segi. Bangunan di Taman Tiantan dengan rekaan dan perhitungan yang rumit dan pembinaan yang saintifik telah memperlihatkan taraf sains pembinaan China yang tinggi pada pertengahan abad ke-16.
Taman Tiantan bukan sahaja merupakan bangunan purba China yang terbaik, malah telah memanifestasikan fahaman falsafah zaman purba China. Jawatankuasa Warisan Dunia UNESCO PBB memberi penilaian kepada Taman Tiantan seperti berikut: Taman Tiantan telah memperlihatkan hubungan antara langit dengan bumi baik dari segi susunan keseluruhannya ataupun dari segi setiap bangunan, hubungan semacam ini menduduki tempat terutama dalam pandangan dunia orang China pada zaman purba.
                                            




Kota Larangan merupakan istana rasmi bagi maharaja China yang mula digunakan semasa Dinasti Ming sehingga akhir Dinasti Qing. Ia terletak ditengah-tengah kota Beijing, China, yang kini menempatkan Muzium Istana. Istana ini telah digunakan sebagai kediaman bagi maharaja dan keluarganya, selain menjadi pusat istiadat dan politik kerajaan China selama hampir 500 ratus tahun.
Dibina pada 1406 hingga 1420, kompleks ini mengandungi 980 buah bangunan yang terselamat dan 8,707 buah bilik dan merangkumi kawasan seluas 720,000 meter persegi (7,800,000 kaki persegi). Kompleks istana ini menjadi contoh senibina agam China tradisional, pengaruh budaya serta pembangunan senibina di Asia Timur dan tempat-tempat lain. Kota Larangan telah diistiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia pada 1987, dan disenaraikan oleh UNESCO sebagai himpunan terbesar struktur kayu terpelihara di dunia.
Sejak 1924, Kota Larangan telah diletakkan di bawah pentadbiran Muzium Istana, yang telah mengumpul banyak artifak dan kerja seni yang telah dikumpulkan semasa Dinasti Ming dan Qing. Sebahagian daripada bekas koleksi muzium kini ditempatkan di Muzium Istana Kebangsaan di Taipei, Taiwan. Kedua-dua muzium berasal daripada institusi yang sama, tetapi telah berpecah semasa Perang Saudara China.




TEMBOK BESAR CHINA

Tembok Besar China merupakan satu siri kubu China silam yang dibina sekitar 200 SM dan diperkukuh antara akhir abad ke-14 sehingga permulaan abad ke-17, semasa Dinasti Ming, untuk melindungi utara China daripada serangan puak Mongol dan Turkik. Ia didahului oleh beberapa tembok dibina semenjak abad ke-3 SM terhadap perompak puak-puak nomad yang datang dari kawasan yang dikenali hari ini sebagai Mongolia dan Manchuria.
Panjang Tembok Besar China ini ialah kira-kira 6,400 km, daripada Shanhaiguan sehingga ke Teluk Bohai di sebelah timur yang terletak berhampiran dengan sempadan China dan Manchuria, sehingga Lop Nur di sebelah tenggara wilayah Xinjiang. Pada 2009, satu tinjauan arkaeologi baru menggunakan teknologi termaju melaporkan yang panjang keseluruhan tembok, dengan segala cabangnya, menjangkau 8,851.8 km (5,500.3 bt).

Sejarah
Sebuah tembok pertahanan telah dibina di sempadan utara pada dinasti Qin dan dipelihara oleh dinasti-dinasti seterusnya. Lima pembinaan semula utama telah dicatatkan:
  1. 208 SM (Dinasti Qin)
  2. Abad ke-1 SM (Dinasti Han)
  3. Abad ke-7 (Dinasti Sui)
  4. 1138 - 1198 (Zaman Lima Dinasti dan Sepuluh Negara)
  5. 1368 - 1640 (Dari Maharaja Hongwu sehingga Maharaja Wanli pada Dinasti Ming)
Tembok besar pertama telah dibina sewaktu pemerintahan Maharaja Pertama Dinasti Qin. Tembok Besar telah dibina dengan menggabungkan beberapa tembok sedia ada yang dibina pada Zaman Negara-Negara Berperang. Tembok Besar asal ini terletak lebih utara dari Tembok Besar yang masih wujud hari ini, dan hujung timurnya sampai di Korea Utara hari ini. Tetapi sebahagian besar tembok besar pertama ini sudah binasa.
Kerajaan telah mengarahkan para petani membina tembok ini, dan ramai yang mati ketika membinanya. Oleh itu, ia juga digelar 'kubur terpanjang di Bumi'.

Pemandangan dari menara pemerhati
Tembok Besar yang kita lihat hari ini ialah hasil pembangunan Dinasti Ming. Bahagian dalam tembok berisi tanah yang bercampur dengan batu-batan. Bahagian atasnya dibuat jalan utama untuk pasukan berkuda Negeri China. Ia lebih kukuh dan tahan lebih lama. Fungsi utama tembok ini ialah untuk menahan serangan puak-puak nomad dari utara.
Tembok Besar Dinasty Ming bermula di timur dari Kubu Shanhai, dekat Qinhuangdao di Wilayah Hebei. Ia melalui 9 wilayah, 100 daerah dan bahagian 500 km terakhir di barat sudah musnah sepenuhnya. Hujung di bahagian baratnya hari ini terletak di tempat bersejarah Jiayuguan (kubu Jiayu) di barat laut wilayah Gansu, pada hujung Jalan Sutera.
 





TAMAN YIHE (SENIBINA CHINA)
Sebagai kota budaya terkenal yang bersejarah lama, Beijing dikenal masyarakat internasional dengan taman-taman yang indah dan banyak jumlahnya. Ciri paling menonjol taman-taman di kota Beijing ialah gaya dan corak kerajaannya. Baik istana maupun kuil, punjung atau bangunan rumah kental bercorak kerajaan gaya arsitektur dan tata ruangnya. Dengan mengunjungi taman-taman itu, kita tidak saja dapat menikmati keindahan pemandangannya, dapat pula menelusuri jejak perjalanan sejarahnya. Saudara pendengar, dalam Ruangan Bertamasya di Tiongkok edisi ini, Anda akan kami ajak berkunjung ke Taman Yihe, sebuah taman kerajaan di Beijing.

Taman Yihe atau yang dikenal dengan Taman Musim Panas terletak di bagian barat laut kota Beijing, sebelumnya adalah sebuah taman yang dinamakan Taman Qingyi, terutama terdiri atas Bukit Wanshou dan Danau Kunming. Di bukit dan tepi danau itu dibangun banyak punjung dan bangunan rumah. Telah menjadi tradisi di Beijing bertamasya di danau itu pada musim panas. Berhubung indahnya pemandangan di sana, lama kelamaan, daerah itu menjadi tempat bermain-main bagi keluarga kaisar, khususnya pada zaman Dinasti Qing ( antara tahun 1616 dan 1911), daerh itu menjadi taman kerajaan yang hanya dinikmati oleh keluarga kaisar.
Wakil Kepala Taman Yihe, Gao Dawei mengatakan,
"Taman Yihe yang mulai dibangun pada tahun 1750 dan selesai pada tahun 1764 merupakan taman kerajaan yang terbesar dan terpelihara paling utuh di Tiongkok. Pada tahun 1998, taman itu dicantumkan sebagai warisan budaya dunia."
Dikatakan oleh Gao Dawei,
"Kaisar Qianlong dari Dinasti Qing enam kali mengadakan kunjungan ke Tiongkok selatan. Selain mengadakan kunjungan kerja, ia membawa serta banyak pelukis. Setiap mengunjungi taman-taman yang indah, ia memerintahkan pelukis-pelukis itu menggambarnya untuk dibawa pulang ke ibukota sebagai contoh taman kerajaan yang sedang dibangun."
Taman Yihe mengambil tempat seluas 290 hektar, panjang keliling 8 kilometer dengan 3.000 lebih bangunan pertamanan. Di taman ini terdapat banyak objek pemandangan, namun tata ruangnya sangat rapi dan teratur. Objek-objek pemandangan itu terletak di bukit dan dekat dengan danau. Bangunan-bangunan di bukit berlapis-lapis menanjak ke atas, tampak indah dan megah. Sedang koridor dan peranginan di tepi danau tampak menjulur jauh ke dalam.
Masuk dari Gerbang Timur belok ke barat adalah gerbang Renshou, di sisi gerbang terdapat dua patung binatang berbentuk seperti kera dan babi, melambangkan pintu ini dijaga oleh raja kera Sun Wukong dan Zhu Bajie, dua tokoh dalam dongeng Ziarah Ke Barat. Istana Renshou di dalamnya adalah tempat kaisar berkantor sehari-hari. Dua bangunan kecil di sebelah utara dan selatan istana itu adalah tempat ibusuri dan kaisar beristirahat setelah para pejabat menghadap kaisar melaporkan pekerjaan.
Di sebelah utara Istana Renshou adalah Taman Dehe yang merupakan panggung pertunjukan. Panggung ini dibangun oleh Kaisar Tongzhi dan ibunya yakni Ibusuri Cixi dengan menghabiskan dana 710 ribu tael perak. Di sebelah selatannya adalah Danau Kunming yang indah pemandangannya dengan latar Gunung Xixhan dan Pagoda Yuquan di atasnya.
Di tepi danau terdapat Balai Yulan, dan di belakangnya adalah Balai Yiyun yang merupakan tempat tinggal permaisuri Kaisar Guangxi. Balai Leshou di sebelah barat lautnya adalah tempat Ibusuri Cixi menginap setiap tahun antara bulan empat sampai bulan sepuluh almanak Imlek.
Keluar dari Balai Leshou, sampailah kita di Koridor Panjang yang terkenal. Koridor yang dibangun pada tahun 1750 itu panjangnya 728 meter, merupakan yang terpanjang dari bangunan pertamanan di Tiongkok. Koridor ini menghubungkan pemandangan gunung, danau dan berbagai bangunan dengan sangat serasi. Pada koridor itu terdapat lebih 14.000 lukisan berwarna berisi cerita sejarah, dongeng, opera dan sebagainya. Lukisan-lukisan pemandangan alam, bunga, burung dan binatang-binatang lain sangat hidup dan indah.
Gao Dawei mengatakan,
"Kaisar Qianlong mempunyai ruang lukis dalam istana, sejumlah besar tukang lukis dididik dan dilatih di sini turun temurun. Lukisan di Koridor Panjang justru adalah buah tangan mereka."
Keluar dari Koridor Panjang terdapat sebuah gapura besar yang dinamakan Gerbang Paiyun, di kedua sisinya ada 12 batu yang bentuknya mirip 12 binatang sio yang melambangkan tahun kelahiran. Di balik gapura itu adalah sekelompok bangunan beratap glasir warna kuning keemasan, itulah istana Paiyun yang merupakan bangunan sentral di Taman Yihe. Istana Paiyun tadinya dinamakan Kuil Yanshou artinya Kuil Umur Panjang yang dibangun Kaisar Qianlong untuk ulang tahun ke-60 ibunya. Istana itu diubah namanya menjadi Istana Paiyun ketika dibangun kembali oleh Ibusuri Cixi. Istana Paiyun digunakan Cixi untuk menerima ucapan selamat hari ulang tahunnya. Paviliun Foxiang yang dibangun di lereng bukit setinggi lebih 60 meter adalah lambang Taman Yihe dan merupakan salah satu inti sari bangunan kuno Tiongkok yang memiliki nilai seni arsitektur yang tinggi. Melepas pandang ke Danau Kunming dari Paviliun Foxiang terasa seakan berada di alam dewata.
Ketika tentara gabungan Inggris dan Perancis mengagresi Beijing pada tahun 1860, Taman Yihe yang indah megah musnah dibakar oleh tentara agresor. Gao Dawei mengatakan,
"Tahun 1886, Kaisari Guangxi membangun kembali Taman Yihe untuk Ibusuri Cixi dengan memakan waktu 10 tahun." Namun, kelompok bangunan di Bukit Belakang tidak dapat dipugar seluruhnya, dan sampai sekarang masih tampak bekas bakaran. Tahun 1900, tentara gabungan 8 negara mengagresi Beijing, Taman Yihe sekali lagi tertimpa musibah, dan dibangun kembali pada tahun 1902. Tahun 1924, Taman Yihe dijadikan taman untuk umum.
Pasang surut selama ratusan tahun telah menggoreskan gaya yang khas pada Taman Yihe. Mengenai taman kerajaan itu, Wakil Kepala Taman Yihe Gao Dawei mengatakan,
"Taman Yihe di Beijing merupakan peragaan luarbiasa seni pertamanan di Tiongkok. Taman yang menyatukan lanskap budaya dengan pemandangan alam ini memiliki kedudukan tinggi dalam sejarah pertamanan di Tiongkok."
Taman Yihe , sebuah taman kerajaan zaman kuno yang terkenal ini setiap tahun dikunjungi berpuluh-puluh ribu tamu dari dalam dan luar negeri, kalau Anda berminat, silakan datang untuk menyaksikan sendiri dari dekat.


ISTANA POTALA (SENIBINA CHINA)

Istana Potala yang terletak di Lhasa, ibu kota Wilayah Autonomi Tibet China digelar sebagai "mutiara di bumbung dunia". Pada tahun 1994, Istana Potala disenaraikan sebagai Warisan Budaya Dunia.

Istana Potala terletak di lereng Gunung Hongshan di pusat Bandar Lhasa. Istana Potala mula dibina semasa pemerintahan Songzanganbu Tibet pada abad ke-7 masihi dan pada mulanya dinamakan Istana Hongshan. Kemudian, istana itu kian hari semakin banyak yang runtuh. Pada abad ke-17, Dalai Lama ke-5 membina semula Istana Potala. Semenjak itu, Istana Potala menjadi pusat politik dan agama Tibet. Istana Potala 13 tingkat dan setinggi 110 meter dan merupakan bangunan purba yang paling tinggi di Tibet. Istana itu dibina dengan batu dan kayu. Tembok istana itu dibina dengan batu granit. Tembok yang paling tebal mencatat 5 meter. Demi menambah kekukuhannya, kerangka besi telah diletakkan dalam lapisan tembok, dengan cara ini, masalah mengelakkan diri daripada serangan petir juga telah diselesaikan.


Istana Potala terdiri daripada Istana Putih di bahagian timur, Istana Merah di bahagian tengah dan rumah Lama berwarna putih di bahagian barat. Kerana Istana Potala dibina di lereng gunung, maka bangunan itu sangat tinggi dan megah, strukturnya kukuh dan mencapai taraf tinggi dalam estetika seni bina. Istana Putih merupakan tempat penginapan Dalai Lama, manakala Istana Merah merupakan beberapa dewan Buddha dan tempat pagoda didirikan sebagai makam Dalai Lama jenerasi-jenerasi dahulu. Antara pagoda-pagoda tersebut yang paling mewah ialah pagoda makam Dalai Lama ke-5 Luosangjiacuo. Pagoda itu setinggi 15 meter, pagoda itu terletak pada dasar yang berbentuk empat segi. Mayat Dalai lama ke-5 Luosangjiacuo dipelihara dengan rapi dan disimpan dalam pagoda itu. Pagoda itu disalut dengan 3724 kilogram emas dan sebanyak lebih 15 ribu butir berlian, permata, jed, mutiara dan batu akik yang berharga. Banyak alat persembahan tersimpan dalam dasar pagoda itu.

Dalam pembinaan semula Istana Potala semenjak abad ke-17, pelukis terbaik di Tibet telah melukis puluhan ribu lukisan yang cantik pada dinding-dinding dewan, laluan dan koridor di Istana Potala. Lukisan-lukisan tersebut telah menceritakan kisah tentang tokoh sejarah, kitab Buddha, bangunan, adat-resam rakyat, sukan dan aktiviti hiburan. Lukisan-lukisan tersebut adalah karya kesenian yang mempunyai nilai tinggi. Selain itu, dalam Istana Potala juga tersimpan 10 ribu buah barang kesenian seperti pahatan batu, kayu dan tanah liat, artifak sejarah seperti kitab agama Buddha yang ditulis pada daun serta barang kesenian kraf tangan tradisional seperti permaidani etnik Tibet, barang tembikar dan jed, barang-barang kesenian tersebut bukan sahaja mempunyai nilai kesenian yang tinggi, tetapi juga telah mencerminkan pertukaran bersahabat dan pertukaran kebudayaan antara bangsa Han dan etnik Tibet dalam sejarah selama lebih seribu tahun yang lalu.



1 comment:

  1. Blog yang indah... semoga terus berkembang... Saya ingin berbagi article tentang Huangdao, di taman Ding Jia He di http://stenote-berkata.blogspot.com/2018/08/huangdao-di-taman-ding-jia-he.html
    Lihat juga video di youtube https://youtu.be/HVM7blPAaCA

    ReplyDelete